Що робить ваш товар і вашу компанію впізнаваною, які конкретні маркетингові прийоми беруть участь у цьому? Репутація продавця, кількість реклами, якість товару, ціна? Безумовно так, але всі ці важливі фактори знеособлені без свого індивідуального фірмового стилю, тобто для потенційних клієнтів – це всього лише ще одна пропозиція на ринку і ще одна компанія. Що таке фірмовий стиль, як правильно виділити себе в неосяжному рекламному галасі та достатку всього, чого душа забажає? Читайте далі і ви отримаєте відповіді!
Зміст статті
- Значення фірмового стилю в бізнесі;
- Історія появи фірмового стилю;
- Визначення поняття “Фірмовий стиль”;
- Елементи фірмового стилю?
- Приклад фірмового стилю.
Значення фірмового стилю в бізнесі
У морі товарів і послуг, складно змусити покупця звернути увагу саме на свій продукт – такий сучасний ринок. Сьогодні покупцеві мало бути клієнтом компанії, яка просто продає, йому хочеться мати приналежність до чогось особливого, до якоїсь особливої групи людей. Таку приналежність дарує нашим клієнтам імідж бренду, який формується роками і так вабить мільйони людей. Ми розглянемо одну важливу складову цього процесу – фірмовий стиль, адже саме він допомагає нам сформувати привабливий образ компанії та завоювати увагу наших клієнтів і партнерів по бізнесу.
Сьогодні конкуренція вимагає особливої форми спілкування з покупцями і фірмовий стиль дає цю можливість, будучи частиною корпоративної політики компанії. Якщо ви продаєте затребуваний і якісний продукт, то вам потрібно подбати про те, щоб вас запам’ятовував покупець, а для цього потрібно “обгорнути” ваш товар у впізнавану і відмінну від інших “упаковку”.
Сьогодні фірмовий стиль товару оточує нас буквально скрізь: їжа, одяг, техніка мають свій відмітний товарний знак (логотип, фірмовий блок), свою назву та оформлення. Так, незважаючи на достаток товарів, ми знаходимо саме той, якому довіряємо більше. Це стосується не тільки товарів, у кожної компанії є свій фірмовий стиль, який не тільки підвищує впізнаваність, а й у разі правильного ведення бізнесу, працює як знак якості та довіри.
Історія появи фірмового стилю
Історія створення фірмового стилю сягає глибокої давнини в епоху шумерів (7000 років тому). Вчені досі знаходять печатки, які призначалися для частого нанесення однотипних написів і знаків на глиняні предмети. Задумайтеся: герб, печатки, одяг та інші аксесуари з часів лицарської епохи – все це теж існує вже багато століть і застосовувалося для відмінності свого ордена від безлічі інших.
У стародавньому Китаї, Греції, Єгипті, Індії, ремісники позначали свої вироби, щоб люди запам’ятовували, у кого вони їх купили, таврували худобу, ставили печатки на тканинах. Особливо так виділяли свої вироби гончарі, збройові майстри, художники і будівельники.
У давнину не було реклами, інтернету і тому самі вироби, а особливо з дорогоцінних металів і каміння, виконували в особливій, важко повторюваній манері виготовлення, притаманній конкретному майстрові або майстерні. Ставилася печатка, клеймо або підпис майстра, що і було фірмовим стилем ремісника.
На початку XX століття розвиток промисловості та ринкова конкуренція призвели до того, що всі почали усвідомлювати важливість створення впізнаваного та відмітного стилю, який би вирізняв їх на тлі конкурентів і справляв незабутнє враження на споживачів. Одним із перших широко визнаних логотипів корпоративної ідентичності був логотип компанії Coca-Cola, заснованої 1885 року. Цей логотип, виконаний курсивом, став впізнаваним символом бренду і використовується й сьогодні.
З розвитком масових комунікацій і нових засобів реклами, як-от телебачення і друк, компанії стали приділяти більше уваги створенню всеосяжного фірмового стилю. Було розроблено стандарти використання логотипів, колірних схем, типографіки та інших елементів, яких потрібно було дотримуватися в усіх рекламних матеріалах і продукції компанії.
З появою комп’ютерної графіки та Інтернету в другій половині 20-го століття корпоративна ідентичність стала більш доступною і гнучкою. Компанії стали випускати цілі керівництва з корпоративного брендингу, в яких детально описувалися всі елементи фірмового стилю і правила їх використання. Це дало змогу компаніям легше підтримувати свій стиль у різних ЗМІ та сферах діяльності.
Визначення поняття “Фірмовий стиль”
З цього всього, можна зробити висновок, що:
Фірмовий стиль – це сукупність елементів, що сприймаються цільовою аудиторією, які несуть коротку основну інформацію про продукт і компанію.
Фірмовий стиль може мати не тільки виробник товарів або послуг, ритейлери теж можуть мати свій стиль, наприклад: супермаркет “Сільпо”, як і багато інших, продає товари різних брендів, доповнюючи покупки своїм фірмовим стилем (усі магазини мережі метро однаково виглядають і однакові за будовою, у них однакові пакети для покупок і товарні чеки).
Незважаючи на однаковий товар у кожному супермаркеті, обслужити покупця можна по-різному, тому важливо виділитися з-поміж безлічі не тільки якістю обслуговування й асортиментом товару, а й зовнішніми атрибутами: фірмовими кольорами на вивісці магазину, логотипом на аксесуарах, уніформою персоналу та іншими зовнішніми ознаками, що запам’ятовуються.
Елементи фірмового стилю?
Можна багато говорити про значення елементів, що виділяють вас на конкурентному ринку, проте краще відзначити головні елементи фірмового стилю:
- Фірмові кольори: Ви помітили, що кожна компанія має свій колірний стиль, до того ж сам колір часто натякає на вид діяльності, наприклад блакитний – небо або море, зелений – екоспрямованість, коричневий – шоколад, кава і т. д. При створенні фірмового стилю (ФС), потрібно врахувати безліч нюансів: кольори повинні поєднуватися один з одним і бути практичними (повинні не створювати труднощів під час друку на аксесуарах, одязі, зовнішній рекламі тощо).
Порада: для створення вдалого ФС компанії, потрібно залучати кілька дизайнерів одночасно, та обирати один вподобаний варіант із кількох готових. У цій справі важлива об’єктивність і різний погляд на завдання, що буде складно зробити одному дизайнеру. Лише так можна розробити те, що справді працюватиме і подобатиметься вашим клієнтам. Здавалося б дрібниця, проте саме невдалий ФС може негативно вплинути на просування вашого продукту, тому приділіть цьому достатньо уваги.
- Шрифти теж мають значення при створенні ФС, оскільки вже доведено факт асоціативного сприйняття тематичних шрифтів. Існують різні їхні типи, які призначені для передавання певних емоцій, наприклад: суворі (дрібні, книжкові, прямі, гострі) застосовують на візитках технічної, юридичної та іншої ділової тематики, округлі (стандартних і нестандартних форм) рекомендується використовувати для компаній, що займаються: дизайном, б’юті-сферою, товарами і послугами для дітей та сфери розваг і відпочинку, а готичні (рукописні складні, величні шрифти), можуть зробити свій внесок у сферу моди, готельно-ресторанний бізнес HoReCa або будь-який лакшері сегмент.
- Логотип, товарний знак, фірмовий блок. Невелике графічне зображення, що коротко характеризує напрямок діяльності компанії, – є сьогодні просто невід’ємною частиною фірмового стилю. Логотип, емблема компанії або товарний знак має бути присутнім скрізь, де покупець може доторкнутися до вашого товару або послуг.
Чому саме логотип? Просте зображення легко сприймається, а якщо логотип вдалий, то і запам’ятовується він теж миттєво, до чого і потрібно прагнути. Що частіше траплятиметься на очі потенційному клієнту ваш лого, то більша ймовірність того, що серед безлічі товарів, він обере саме ваш. “Я його вже бачив! Напевно популярний? Треба спробувати!” – подумає покупець, якому траплялася на очі ваша реклама з усіма атрибутами фірмового стилю.
Логотип (юридичний термін: товарний знак) може являти собою не тільки зображення, а й напис. Назва або абревіатура компанії, оформлені в особливому колірному і графічному стилі, можуть працювати не менш ефективно, ніж картинка. Наприклад: Kelvin Cline, D&G, GAT, Ecco тощо.
Фірмовий блок – це сукупність кількох елементів (зображення, назва фірми, реквізити або слоган), об’єднаних в одному блоці. По суті – це теж логотип, але в розширеній версії. На дрібних предметах, аксесуарах можна використовувати просто фірмову емблему, а на пакуванні, документах, рекламі, можна використовувати фірмовий блок (емблема і напис).
- Візитка. Сьогодні існує міф про те, що візитки себе зживають, мовляв: “Ера мобільних девайсів із цим справляється краще!” – це хибна думка, бо одне іншого не виключає. Красива й інформативна візитна картка може зіграти свою роль, коли серед хаосу інформації в телефоні стає складно знаходити потрібні контакти.
Це не тільки зручно, а й солідно, бо свідчить про те, що компанія не економить на іміджі та подбала про зручність комунікації зі своїми клієнтами. Мало того, візитка може сильно вплинути на потенційного клієнта, наприклад: своїм оригінальним дизайном. Деякі компанії виготовляють візитки з металу, дерева, пластику, що позитивно виділяє їх із натовпу.
Приклад нестандартного дизайну візиток:
- Упаковка. Якщо ваш товар можна упакувати, то тепер вам слід перемістити вже розроблений фірмовий стиль (кольори, шрифти, логотип) на упаковку вашого продукту. Під час розроблення упаковки витрачається багато ресурсів, адже, крім дизайнера, потрібно ще провести аналіз на те, чи сподобається вона людям, чи ні? Проводиться безліч опитувань і анкетувань, силами експертів з маркетингу, для того щоб це з’ясувати. Сама упаковка може бути не тільки носієм атрибутів фірмового стилю, а й доповнювати його, наприклад своєю оригінальною формою, ергономікою, кольором, смаком, запахом тощо властивостями.
- Роздавальні аксесуари. Іноді продаж основного товару супроводжується фірмовими аксесуарами: ручки, олівці, пакети, кухлі, одяг, календарі, флешки, брелоки, парасольки, сумки та ще тисячі аксесуарів, які допомагають тисячам компаній підвищувати довіру клієнта до себе і свій імідж. Такого роду роздаткові аксесуари, несуть в собі не тільки іміджеву і рекламну складову, а й працюють, як WOW-ефект в продажах (клієнтам приємно отримувати подарунки, нехай навіть незначні). Вони також мають бути оформлені в єдиному ФС!
- Фірмовий стиль приміщення. Яскравим прикладом дотримання ФС приміщення є: McDonalds та інші відомі на весь світ фастфуди, концептуальні автоцентри автовиробників, мережі заправних станцій та інші компанії. По всьому світу можна їх одразу впізнати за їхньою фірмовою стилістикою. Подбайте про те, щоб ваш офіс, магазин, мережа, виглядали в одній фірмовій концепції.
- Фірмовий стиль в інтернеті. Сайт – це свого роду двері вашої компанії. Там так само, як і в приміщенні (магазині, салоні, офісі) може бути приємно перебувати або навпаки. Потрапивши на вашу сторінку, що продає, або корпоративний сайт, клієнт повинен відразу зрозуміти, що він потрапив за адресою. Додайте на сайті (лендингу або багатосторінковому) логотип і не забудьте про фірмові кольори та дизайн. Детальніше про те, як бачать вас клієнти в інтернеті, читайте тут.
- Дрес-код. Фірмовий стиль не закінчується лише на товарі, пакуванні, сайті, зовнішній вигляд співробітників компанії також впливає на її імідж і є елементом загального корпоративного стилю. Дуже часто у відомій мережі магазинів можна побачити однаково вдягнений персонал із дотриманням загальної концепції фірмового стилю (лого на сорочці, комбінезоні, кепці, краватці, шарфі та навіть взутті).
- Документи. Усе що стосується паперових листів, конвертів, бланків, печаток повинно продовжувати ваш фірмовий стиль – це зовсім не затратно, проте коли ваші клієнти отримують до рук подібні документи, вони одразу розуміють від кого вони – це не лише зручно, а й корисно для вашого іміджу, солідно та красиво.
- Реклама. Ваш фірмовий стиль має проникати в усі маркетингові канали. Реклама в інтернеті, на радіо, телебаченні теж має бути побудована на основі єдиного ФС. Крім логотипу, кольору і зображень, слогани, музика, звуки теж є частиною корпоративного стилю. Це значно спрощує впізнаваність вашого продукту в мас-медіа (людина може навіть не бачити, а тільки чути ваш слоган, і вона одразу зрозуміє, який продукт рекламують), що частіші трансляції, то сильніший ефект впізнаваності та довіри!
Важливо попрацювати над створенням фірмового стилю на старті вашого підприємства, так як потім, коли ваші клієнти звикнуть до одного ФС, міняти його може призвести до втрат продажів, так як ваш продукт, будуть сприймати як новий.
Після того, як ваша компанія заробила репутацію у своїх клієнтів, фірмовий стиль перетворюється на бренд (ім’я якому довіряють), який сам по собі починає набирати ціну. Право випускати свою продукцію під відомим брендом коштує не мало, але така стратегія продажів теж досить поширена.
Приклад фірмового стилю
Для наочності та конкретики розглянемо фірмовий стиль відомої компанії, а саме Apple Inc.
- Логотип: Логотип Apple є одним із найбільш упізнаваних логотипів у світі. На ньому зображено надкушене яблуко в монохромній колірній гамі. Логотип символізує ключові особливості продукції компанії: інновації, простоту та елегантність. Логотип використовується на всіх продуктах Apple, пакуванні, рекламних матеріалах і веб-сайтах.
- Кольорова схема: Кольорова гама Apple – це переважно білий, сірий і чорний кольори. Білий колір асоціюється з чистотою, простотою та мінімалізмом, відображаючи філософію дизайну компанії. Чорний і сірий додають елегантності та високих технологій. Ця колірна схема також допомагає контрастувати з яскравими кольорами візуальних елементів на екранах пристроїв Apple, таких як iPhone та iPad.
- Типографіка: Apple використовує кілька ключових шрифтів у своєму фірмовому стилі. Один із них – шрифт San Francisco, який був розроблений спеціально для операційної системи Apple і пристроїв сенсорного введення. Цей шрифт простий, легко читається і має сучасний вигляд. Шрифт використовується в рекламних матеріалах, на веб-сайтах і в користувацьких інтерфейсах.
- Графічні елементи: Компанія Apple використовує не так багато графічних елементів, але в неї є деякі унікальні атрибути. Наприклад, у рекламі та упаковці використовуються зображення продуктів на білому тлі. В Apple також є іконки та графічні елементи, які використовуються в операційних системах і додатках, наприклад, іконка “App Store” та іконка додатка “iTunes”.
Фірмовий стиль Apple характеризується мінімалізмом, сучасністю, чистотою і простотою. Він вирізняється унікальністю і неповторністю, завдяки чому компанія виділяється на ринку і визнана в усьому світі. Фірмовий стиль сприяє створенню сильного іміджу бренду, що асоціюється з якістю, інноваціями та високими стандартами дизайну.
Висновок
Як ви зрозуміли, сам по собі ваш товар може існувати, але без оригінального фірмового стилю просувати його буде вкрай важко. Не важливо, чи велика у вас компанія, чи невеликий інтернет-магазин, ви маєте якнайшвидше потурбуватися про створення та впровадження фірмового стилю у свій бізнес. Ви ж хочете, щоб ваш бізнес розвивався в правильному напрямку? Тоді вперед!
Ви можете поділитися своєю думкою або досвідом у коментарях! Ми їх дуже чекаємо!