Суть тимбилдинга

Багато хто стверджує, що team building не тільки підвищує продуктивність праці, а й формує дружний колектив. Погодьтеся, люди можуть роками працювати в одному колективі, але так і не знайти підхід один до одного. Особистість людини – дуже складний механізм, який породжує: неприязнь один до одного, симпатії, антипатії, дружбу, суперництво тощо. Вроджена комунікабельність та її відсутність – усе це впливає на спрацьованість членів робочого колективу та на результат роботи загалом.

Однак, неможливо підібрати таку команду, яка буде ідеально підходити за психотипом, тому й існує тімбілдінг, який об’єднує і налаштовує співробітників на злагодженість і взаєморозуміння. З цієї статті ви дізнаєтеся суть поняття тімбілдингу, його основні види, його завдання, плюси і мінуси та багато іншого.

Суть тімбілдингу

Тімбілдінг або інакше командоутворення (від англ. team building – будівництво команди) – це процес формування та виявлення навичок розв’язання різноманітних завдань в умовах групи, що реалізується через систему виїзних спортивних (ігри, екстрим, естафети), творчих заходів або психологічних тренінгів. У великих компаніях, тімбілдінг – явище регулярне, тому що великий колектив повинен бути злагодженим у своїй роботі, а люди повинні хоча б бути знайомі один з одним. Командні заходи дуже ефективні для цього завдання.

Згадайте, як змінюється ваше ставлення до людей навіть після банальних посиденьок у кафе після роботи? Ви багато дізнаєтеся про людей нового, вони відкриваються для вас у новому світлі, з’являються спільні теми для розмови, спільні інтереси, спільні проблеми. Наступного дня після таких корпоративних вечірок вам стає легше спілкуватися одне з одним, знімається маска офіційності, гордовитості, поступово зникає захисна реакція на ті моменти, через які раніше міг виникнути конфлікт.

Провести корпоративний захід, далеко непросто, особливо коли багато хто не хоче на нього йти, про це тут. Але звичний нам корпоратив і тімбілдінг – це різні речі! Якщо стандартний корпоратив більше схожий на відпочинок співробітників у неформальній обстановці, то суть тімбілдінгу в тому, щоб синхронізувати два фактори: особистісний і професійний, по суті – це форма корпоративного менеджменту, яка підвищує ефективність роботи персоналу.

Коли потрібен тімбілдинг?

Люди – це головний ресурс для будь-якого бізнесу, а командоутворення допомагає створити ефективну систему, в якій люди будуть націлені на досягнення загального результату, усвідомлюючи свій внесок і відповідальність. Щоб ця система стала працювати як єдиний механізм, потрібно враховувати потенціал кожного члена команди, і в цьому тімбілдинг – незамінний помічник. Керівник може лише припускати про можливості своїх підлеглих, проте на заходах з тімбілдінгу, можуть з’явитися нові грані особистості і захований потенціал можливостей, потрібно лише помітити їх. Про те, як створюється командна карта, ми поговоримо пізніше, а зараз про способи командоутворення та доцільність тімбілдингу.

Коли компанія невелика, весь тімбілдінг обмежується кількома вилазками на природу, але якщо в штаті вже кілька сотень співробітників, то тут уже потрібен професійний підхід. Заходи з командоутворення необхідні коли:

Компанія розвивається, розширення штату викликає бурхливий процес притирання нових і старих співробітників, що створює масу проблем. У неробочій обстановці, люди зможуть ще раз подивитися один на одного без масок і переглянути свою, можливо, ранню хибну думку, а новачки пройдуть адаптацію легше і швидше.
І навпаки, в період кризи, командоутворення може допомогти впоратися з корпоративною депресією. Коли йде спад у компанії – це відбивається на всіх, що ще більше погіршує ситуацію. Співробітники перестають вірити в успіх, у компанію і опускають руки. Тімбілдінг допоможе запалити знову смолоскип ініціативи та віри в успіх.

Види тімбілдингу

Давайте розглянемо три основні види командоутворення, які показали себе з найкращого боку:

Спортивний. Незважаючи на те, що тімбілдінг з’явився в нашій країні у вигляді тренінгів (ще в 90-х), сьогодні командоутворювальні заходи найчастіше відбуваються у вигляді спортивних змагань, змішаних із відпочинком і спілкуванням. Чому спорт? Все дуже просто! Ще у воєнні роки в 40-х, у частинах армії проходили поєдинки з футболу, де, наприклад, піхота змагалася з танкістами. Опиняючись в одній команді люди, забували про особистісні міжусобні тертя і билися за загальний результат – перемогу в матчі. Так і сьогодні змагається бухгалтерія з відділом закупівель у волейбольному поєдинку, а продавці з механіками в турнірі з футболу. Відбувається не стільки фізичне протистояння, скільки психологічне. Так люди відчувають єдність мети і присутність командного духу.

Спорт теж буває різним. Наприклад рафтинг, скелелазіння, пейнбол, яхтинг, стрільба – це
вже не гра в бадмінтон, згодні? Такі види спорту вмикають наші основні інстинкти, тому такий тімбілдинг називають – екстремальним. Чим він хороший? Він допомагає, наприклад: зняти невидимий піджак керівника і проявитися в неформальній обстановці як звичайна людина. Саме екстрим-тімбілдинг відмінно справляється з цим завданням, оскільки в життєво важливі моменти людина стає самою собою, оголює справжнє “Я”, їй уже не до соціальних масок. Такі ситуації виявляють справжнє обличчя кожного співробітника і можна буде зрозуміти, хто і як себе поведе на робочому місці, коли запахне смаженим.

У подібних заходах часто трапляються непередбачувані ситуації, де потрібна допомога і підтримка один одного – це травми, складнощі з екіпіровкою, витривалістю, моральним духом. Тут усі бачать, хто чого вартий.

Творчий. Творчий тімбілдінг не менш ефективний, оскільки теж чудово залучає до процесу командоутворення всіх учасників. В іграх прекрасно проявляється творчий потенціал, креативні здібності, особливий інтелект, нестандартність мислення. Творчий тімбілдінг вимагає набагато менших витрат ваших ресурсів, оскільки провести його можна де завгодно.

Такі заходи як: квести, театральні постановки, будівництво, малювання, кулінарія, музика, танці – є чудовими командними завданнями, в яких кожен учасник не зможе не проявитися. Сьогодні популярні квести, оскільки вони занурюють у сюжет, який у реальному житті нам пережити навряд чи вдасться: виживання на остові, детективне розслідування, гра в казино та інші сценарії, які непогано активують роботу в команді і впливають на емоційний стан учасників.

Що стосується танців і музики, то подібні завдання відмінно руйнують зайвий консерватизм у людях і розкріпачують їх. Тілесний або зоровий контакт відмінно знімає комунікативний бар’єр з групи, що допомагає у вираженні своїх почуттів і прояві внутрішньої свободи кожного учасника.

Психологічні тренінги. Подібні тренінги здебільшого відбуваються в приміщенні самої компанії, тренінгового центру, а іноді навіть на виїзді (тренінги на природі допомагають відволіктися думками від місця роботи і глибше зануритися в процес навчання). Такі заходи мають схожість із класичними бізнес-тренінгами, але мають завдання формувати не навички чи вміння, а розвинути в групи командний дух, через вправи, що підвищують:

  • Довіру;
  • Співчуття;
  • Повагу;
  • Єдність духу.

Основним завданням таких тренінгів є:

  • перевести конкуренцію і суперництво в партнерство;
  • довести учасникам, що робота в команді приносить вигоду всім;
  • показати новий формат роботи, без чвар, скандалів та інтриг;
  • сформувати команду, яка готова нести відповідальність за свої вчинки, вміє поступатися один одному, і найголовніше ефективно працювати.

Зазвичай такі тренінги тривають кілька днів, оскільки за один тренінг донести учасникам все перераховане вище вкрай складно. Учасники мають бути підібрані за певними критеріями, які визначає замовник, як правило, керівник (на тренінгу не повинно бути незнайомців з інших фірм або відділів, які не відносяться до команди, що тренується).

Найпроблемнішою точкою тренінгів з тімбілдингу, є формування довіри учасників один до одного і до тренера відповідно. В умовах суперництва всі один одному потенційні вороги, і довіра – це останнє, на що вони очікують. Добровільно пройти такий тренінг багато співробітників не погоджуються, тому керівнику потрібно зрозуміти доцільність проведення цього заходу і постаратися пояснити учасникам, вигоду від участі в ньому. Через три-чотири дні якісного тренінгу, люди розуміють, що можна працювати інакше!

Як правильно організувати тімбілдинг?

Перед тим, як почати організовувати захід з командоутворення, потрібно правильно сформувати команди. Для цього вам знадобиться або спеціальні автоматизовані програми з управління персоналом, або допомога психолога, який допоможе провести тестування всіх учасників. За результатами тестування визначаються керівники кожної команди, під яких підбираються учасники. Після цього, визначається формат тімбілдингу, який підійде для вирішення ваших завдань. Коли команди сформовані і програма обрана, залучаються психологи та інструктори з проведення тімбілдингу.

Організацією тімбілдингу мають займатися професіонали, інакше захід, що згуртовує, перетворитися на звичайну вилазку з природним поділом на соціальні групи за інтересами. Організувати збір, доставку учасників на місце, харчування, місця для відпочинку і найголовніше – командні заходи, дуже непросто, тому якщо у вас немає в компанії таких фахівців, то краще зверніться до агентства тімбілдінга. Там вам запропонують різні формати проведення заходу та звіт по кожному учаснику. Часто буває так, що після тімбілдингу відбувається ротація персоналу – це результат командної роботи окремих учасників (вони себе проявили та довели, що зможуть взяти на себе більше відповідальності, зможуть вирішувати більш складні завдання або навпаки).

Методи аналізу результатів тімбілдингу

Уся суть аналізу заходу з командоутворення полягає в аналізі даних, отриманих у результаті тестування кожного учасника. У тімбілдингу дуже популярний тест Белбіна, який на підставі запитань або спостережень дає можливість побудувати графік, де можна побачити домінуючі якості особистості кожного члена команди. Приклад графіка:

тест Белбина

Відповідно, отримані дані дадуть вам психологічний портрет кожного співробітника (на діаграмі 5 співробітників) – це допоможе вам розставити людей по місцях, там де в компанії вони принесуть максимум користі.

Недоліки тімбілдингу

У великих компаніях, тімбілдинг – це обов’язковий захід, на який не можна не прийти. Навіть якщо ви вирішите проігнорувати запрошення, вашу заробітну плату можуть помножити на понижуючий коефіцієнт KPI (0,95, 0,8, 0,6 і т.д.), і називатися він буде: “Коефіцієнт ефективності роботи в команді”, наприклад. Чи правильно це, адже років 50 тому, ми все це проходили з піонерами, жовтенятами, збиранням картоплі тощо? Людей просто заганяли на ці заходи проти їхньої волі, і відмовитися було страшно, бо можна було вилетіти з роботи або отримати догану (1 з можливих 3). Усе працювало на рівні держави, тому висловлювати свою думку було неправильно і небезпечно.

Найефективніший тімбілдинг – це добровільне рішення всіх учасників команди, інакше ефективність буде дуже низькою. Потрібно приділити увагу кожному співробітнику, оскільки в будь-якому колективі є одинаки (індивідуалісти), які досить вже ефективні, працюючи за своїми правилами, і особистості, які можуть почати поводитися в неформальній обстановці асоціально. Залучаючи такого співробітника в процес командоутворення, ви можете не тільки не створити команду, а й зірвати весь захід. Такі люди не почуватимуться у своїй тарілці і зроблять усе, щоб відсторонитися від активної участі.

Висновок

Не потрібно думати, що тімбілдинг – це ліки від усіх корпоративних проблем. Це всього лише один з безлічі інструментів корпоративного менеджменту, який може зробити ваш бізнес трохи ефективнішим, а персонал більш згуртованим. Якщо ви вирішили перевірити ефективність командоутворювальних заходів, то спробуйте отримати кілька рекомендацій від ваших друзів і колег по бізнесу, які вже проводили щось подібне – це допоможе вам оцінити доцільність їх проведення.

Ми чекаємо від вас коментарів! Нам важливі ваші відгуки та думки після прочитання статті!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *