Втомилися від безвідповідальності ваших співробітників? Думаєте як покарати співробітника? Настав час, вам відновити порядок, “Або ви або хаос!” – як каже відомий експерт у менеджменті: Олександр Фрідман, в одній зі своїх книг. Карати набагато важче, ніж хвалити – це знають усі! Попри це, покарання співробітників на підприємстві доволі часте явище, адже без цього просто не дотримуватимуться правил, встановлених політикою компанії, і самих умов роботи.
“Контролювати співробітників можна і не караючи!” – скажете ви і будете частково праві, але як показує реальне життя, без покарання непокірних і неслухняних – ніяк! У цій статті ми торкнемося таких тем:
- Чому виникають порушення на роботі?
- Чому без покарання співробітників, контроль не можливий?
- За що можна покарати працівника?
- Які види службових покарань існують?
- Плюси і мінуси покарання за проступки на роботі.
Чому виникають порушення на роботі та як їх мінімізувати?
Психологічний принцип наслідків стверджує, що поведінка людей контролюється тим, що відбувається після цієї поведінки. Покарання є одним із видів негативних наслідків, які можуть бути застосовані для зменшення небажаної поведінки співробітників.
Хто жодного разу не порушував правил на роботі? Абсолютно всі це робили. А ви замислювалися чому? Безліч порушень походить від відсутності системи контролю і покарань, які будуть у зрозумілій формі донесені до всього персоналу. Важливо, щоб ця система ще й працювала, а не просто висіла на дошці службових оголошень. Якщо працівник “накосячив”, покарання або фіксація порушення має відбуватися одразу, а не через тиждень.
Припустімо, у вас є система контролю, але це не убезпечує вас від порушень, тому що люди так влаштовані, що завжди шукатимуть шлях із найменшим опором і з найбільшою вигодою для себе. Співробітники дуже швидко адаптуються під будь-яку систему контролю, а вашим завданням є – створення свідомої команди, яка буде вмотивована не на порушення заради помсти та злості на роботодавця, а на чесні довірчі стосунки, як з керівником, так і один з одним.
“Заборонений плід солодкий!” – це факт, тому будьте готові до регулярних порушень і, як наслідок, покарань. У цій справі гнучкість і об’єктивність до кожного проступку, просто необхідна, інакше під тотальним контролем і тиском, люди просто не зможуть працювати ефективно. Проступок – це дія індивіда, що порушує правила.
Поміркуйте над таким прикладом із життя:
“Співробітник, який добре працює в компанії понад 10 років і практично ніколи не запізнювався, за особистими принципами, не прийняв нову систему контролю за відвідуваністю: відмічатися чіп-карткою під час приходу і відходу з роботи, оскільки він ніколи не запізнюється! Чи варто його карати за це, враховуючи, що за фактом, дисципліна у цього співробітника зразкова?”
Відповідь можете написати в коментарях. Продовжимо!
Що ефективніше: батіг чи пряник? Чому без покарань ніяк?
Управління людьми процес складний, оскільки кожна людина – це окремий всесвіт зі своїми думками, переконаннями і безумовно “тарганами” в голові. Для одного співробітника штраф за проступок діє – як елемент виховання, а для іншого – як такий, що стимулює і озлоблює його до подібних заборонених проступків. Теж саме і з заохоченнями (преміями, грамотами, похвалою), одному працівникові – це додає мотивацію працювати краще, а для іншого – “Нагородили і добре!”.
Немає такої компанії, яка не карає своїх співробітників і немає такого керівника, який би жодного разу не карав своїх підлеглих. “У нас у компанії заведено вирішувати проблеми по-доброму!” або “У нас не штрафують!” – це на 100% міф і не більше! Навіть якщо керівник перебуває у дружніх стосунках зі своїми підлеглими, настане той день, коли хтось переступить межу порядності та моралі й просто почне ігнорувати вказівки свого начальника. Такі співробітники є скрізь і з ними постійно виникають проблеми.
Дружні розмови, вмовляння: “Не робити так більше!”, спроби повернути людину на правильну стежку, працюють до певного моменту, але потім завжди настає фаза систематичних порушень дисципліни та умов роботи. Можна сказати, що метод “Батога або пряника”, працюють завжди разом, має бути як заохочення, так і покарання в управлінні персоналом, але суть у тому, що без батога – ну ніяк!
Люди люблять порушувати правила, адже це дає їм додаткову свободу дій і вигоди, які недоступні іншим!
Прийти на роботу пізніше на півгодини або піти на годинку раніше, або ігнорувати громадське навантаження у відділі, не кажучи вже про план продажів, відрядження та інші щоденні доручення керівника – хіба це не вигода? Покарання є заходом, який позбавляє порушника цих вигод, і тим самим контролює його на робочому місці. Важливо, щоб це було крайнім заходом, а не щоденною сценкою “публічного шмагання”.
Як би ви не намагалися, ви не зможете прикрити всі дірки в організації робочого процесу, співробітники завжди знайдуть нові, про які ви не дізнаєтеся. Як же приструнити непокірних порушників, які дуже часто бувають дуже корисними й ефективними без лапок? Найкращий варіант – це робота на довірі та повазі лідера (старшого по горизонталі). Однак, таких керівників дуже мало, бо по-справжньому сильних вольових і розумних керівників (які вміють створити й утримати команду) не люблять саме за здатність підпорядковувати собі інших людей, демонструючи цим владу та вплив на маси. Задумайтесь, кому потрібна некерована система, підпорядкована неформальному лідеру?
За що можна сміливо покарати працівника? Топ 7 порушень
Де знаходиться межа, коли можна застосовувати покарання до співробітника, а коли ще зарано? Це залежить не тільки від доброти чи суворості керівника, а й від того, чи дотримуються елементарних правил на роботі?
Ось ТОП 7 “косяків”, за які можна сміливо карати працівника:
- Крадіжка, шахрайство, корупція.
- Порушення субординації (правила спілкування і поведінки з вищим начальством).
- Порушення трудової дисципліни (пияцтво, бійки, недотримання корпоративної етики, прогули, запізнення, плітки тощо).
- Невиконання посадових обов’язків (співробітник не робить того, що зобов’язаний робити за трудовою угодою).
- Комерційне шпигунство (“злив” клієнтської бази, фінансової звітності, технологій, комерційних секретів).
- Псування матеріального майна.
- Диверсія (умисні шкідливі для компанії дії).
Дієві методи покарання співробітників, основні види
Давайте розглянемо кілька видів заходів впливу на персонал, які допоможуть покарати недбайливого працівника:
Нематеріальні покарання співробітника
Якщо ви зіткнулися з прецедентом на робочому місці та виявили винуватця, вам доведеться провести з ним бесіду, яка матиме на нього психологічний вплив, викличе почуття провини й усвідомлення наслідків його вчинку. Він має зрозуміти, що підставив свого керівника і свою команду.
Зауваження. Залежно від тяжкості порушення, іноді достатньо зробити зауваження співробітнику, який провинився, але робити це треба так, щоб людина зрозуміла, що подібне краще більше ніколи не робити.
Бесіда в кабінеті керівника. По суті – це усна догана співробітнику за проступок, який не тягне за собою штрафи і матеріальні стягнення. Така бесіда має проходити в серйозній формі з промовлянням усіх порушених правил, обговоренням мотивів порушника і, звісно, з обіцянки: “Більше так не робити”. Працівник повинен розуміти, що наступне покарання буде більш серйозним.
Колективний розбір. Порушника можна покарати, обговорюючи його проступок при всьому колективі на громадських зборах, планерці, п’ятихвилинці. Це жорсткіший метод нематеріального покарання, але дієвіший, оскільки найчастіше неправильна поведінка зачіпає кількох людей, а іноді навіть відділів.
Письмова догана відрізняється від усної фіксацією факту порушення трудової дисципліни згідно з КЗпПУ із зазначенням наслідків (позбавлення премій, зниження зарплати тощо) і профілактичних заходів щодо самого працівника. На підставі заяви від співробітника з поясненням події, складається наказ про винесення догани. Як правило, така догана може бути останньою рискою перед звільненням, оскільки є результатом систематичних порушень.
Звільнення. Якщо проступок дійсно серйозний і жодні інші заходи покарань неможливо застосувати, тоді залишається просто звільнити проблемного співробітника.
Жартівливі та креативні покарання на роботі
Фізичні навантаження. Запізнився на збори – присядь 10 разів, запізнився на роботу – відтиснися 20 разів, а ось за більш серйозне порушення можна і побігати на стадіоні пару кілометрів. На таблиці лідерів можна наприкінці місяця побачити найзатятішого порушника дисципліни, що теж психологічно впливає як виховний захід.
Виступає порушник! Провинився? Заспівай пісеньку або прочитай віршик! Для багатьох таке покарання буває гіршим за матеріальний штраф, оскільки боязнь публічних виступів, як ви знаєте, за переживаннями схожа на смертну кару. Потрібно розуміти, на кого цей захід справить виховний ефект, а для кого він здасться дрібницею і навіть розвагою.
Зона комфорту. Кожен із нас має своє робоче місце, простір, до якого ми звикли – це може бути хорошою больовою точкою для будь-якого непокірного працівника. Пересадіть порушника в інше місце або виділіть його робоче місце так, щоб усі запитували: “А що це в тебе за табличка?” або “А чому тебе тут посадили?”. Можна заборонити слухати музику в офісі або обмежити інтернет. За місяць запитань і уваги до порушника, людина усвідомить свій проступок і задумається. Детальніше про зону комфорту.
Заходи матеріального впливу на працівника, приклади
Незважаючи на модні розмови про те, що грошова мотивація для багатьох не є основною, щоб ходити на роботу – це все ж таки не правда! Більшість із нас мріють про фінансову незалежність і відпочинок під пальмами, але на жаль, щоб просто жити потрібні гроші, які нам усім платить наш роботодавець. Немає грошей = великі проблеми! Тому, грошовий штраф завжди є найболючішим і найдієвішим методом привести недбайливого співробітника до тями. Однак, не варто забувати, що це має бути крайній захід, після більш гуманних спроб!
Штрафи. Якщо працівник слів не розуміє, час бити рублем! Більша половина роботодавців регулярно застосовують покарання у вигляді матеріального стягнення за проступок або помилку. Незважаючи на те, що всі люди помиляються, але намагаються не повторювати свої помилки, є ті, які не вчаться на них і постійно “косячать”. Розмір штрафу залежить від тяжкості порушення, а точніше розмір частки від його зарплати.
Якщо зробити штраф незначним, то і спрацює він незначно, якщо тільки сам факт не зачепить совісного працівника. Сильно великий штраф може просто спровокувати його на звільнення, тому важливий баланс, щоб і боляче і не смертельно. Якщо цей захід покарання не спрацював, значить, гроші не є больовою точкою винуватця, потрібно пошукати інші, про які ми говорили вище.
Так само хочеться згадати про KPI (коефіцієнт ефективності або досягнення мети). Незважаючи на свою корисність, цей інструмент бізнесу можна використовувати як для благих справ (премій, бонусів при перевиконанні показників), так і як завуальований штраф, що виникає при невиконанні, недосягненні поставлених керівництвом цілей. Дуже часто цим показником маніпулюють, щоб “підрізати” заробітну плату співробітнику. Якщо плани штучно завищені, то по суті – це вічний штраф нібито “неефективному працівнику”.
Я пригощаю! Щоб знизити почуття образи і злості на штраф, його можна завуалювати під оплату будь-яких благ на користь громадськості, наприклад: “Петро сьогодні завинив, тому наступної п’ятниці, він купує на відділ усім піцу! І це не обговорюється! Усі чули?”. Як не крути, а доведеться розщедритися.
Премія прощавай! Не всі покарання наздоганяють винуватця моментально. Минає місяць і ось, заповітний момент нарахування зарплати: “О Боже! Чому так мало?!”. Такий метод дуже жорстко впливає на будь-яку людину, бо несподівана неприємна новина завжди ранить подвійно. Так роблять, коли керівник дивиться на результат не одного дня, а, наприклад, місяця або кварталу і вже за сумарними порушеннями, застосовується матеріальне стягнення у вигляді позбавлення премії або бонусів.
Соц-пакет тепер не для тебе! Якщо в компанії комплексна схема мотивації, наприклад: безкоштовні обіди, відвідування спортзалу, баз відпочинку, користування службовим автомобілем, телефоном, ноутбуком, курсами іноземної мови, то позбавлення недбайливого співробітника цих благ, може сильно вплинути на його неправильну поведінку. Коли людина випадає зі звичної зони комфорту, то вона всіма силами намагатиметься повернутися до неї, і їй доведеться підкоритися вам!
Ця робота тільки для найкращих! Якщо закрити доступ до цінної інформації, до участі в спільному проєкті або прибуткової точки, то для порушника ці позбавлення можуть стати критичними і дуже болючими. Якщо немає іншого виходу, то чому б не перевірити і цей метод перед звільненням?
Покриття збитків. Якщо внаслідок неправильної роботи чи порушення дисципліни, компанія зазнала матеріальних збитків, то вона має право стягнути з працівника.
Якщо ви маєте намір застосовувати покарання “монетою”, то задумайтеся над законністю деяких методів (штрафи), адже держава захищає заробітну плату своїх громадян. Якщо ви маєте намір все ж практикувати штрафи на роботі, то пропишіть це в трудовому договорі (угоді) під виглядом утримання премії. Так буде набагато простіше вирішити розбіжності між співробітником і роботодавцем.
Плюси і мінуси покарання співробітників
Почнемо з плюсів:
Покарання за порушення дисципліни та умов трудового договору – мають бути! Інакше, буде величезна спокуса перейти дозволену межу і отримати особливі блага, про які ми говорили вище.
- Приклад. Покарання залишає шлейф, який поширюється на весь колектив, як негативний приклад: “Як не треба робити!” Покарання за проступок – це всього лише наслідок і це потрібно донести до працівників. Не буде порушень – не буде покарання! Усе просто! Отже, плюс – це порядок через страх або побоювання бути покараним.
- Ефективний інструмент контролю. Це єдиний інструмент контролю персоналу, який дієвий у будь-якій сфері бізнесу. Він настільки різноманітний, що не завжди може морально вбивати співробітника, іноді навіть навпаки – підстьобує стати краще.
- Мотивація. Через покарання, можна мотивувати людину краще працювати – це буде стимулом: не повторювати колишніх помилок, не бути аутсайдером і насмішкою для всіх.
А тепер мінуси:
- Протест. Ніхто не любить покарання, навіть якщо винен. Покарання – це негатив і відповідальність, якої можна було б уникнути, тому, часто покарання співробітника збуджує в ньому протестантський дух, мовляв: “Не справедливо! За що?”, внаслідок чого він навмисне продовжує порушувати правила, але з особливою обережністю.
- Покарання породжує помсту. “Ах ви мене покарали! Ну добре, я тоді влаштую диверсію, щоб вам мало не здалося!”. Такий випадок означає лише одне – ви не переконали співробітника в тому, що він реально винен, він до кінця не розуміє в чому і на скільки, міра його провини. Керівник завжди має приділяти цьому особливу увагу і бути максимально об’єктивним і справедливим.
- Регулярні штрафи та покарання працівників провокують плинність кадрів. Є безліч прикладів, коли штрафи перевищували розмір зарплати працівника, який просто не зробив план продажів. Така компанія не проживе довго на ринку!
- Демотивація до роботи. Покараний співробітник може втрачати бажання працювати взагалі: “А навіщо, отже вже оштрафували!”. Тут може спрацювати або дуже великий розмір покарання, або неправильна форма покарання.
- Звільнення. Іноді образа від покарання перекриває всі переваги від роботи і тоді співробітник просто звільняється. Це може бути наслідком накопиченої образи, зачепленого самолюбства або імпульс, який змушує його негайно покинути зону негативу і дискомфорту.
У будь-якій справі, а особливо такій, як покарання, потрібно загострювати своє почуття справедливості та міри!
Висновок
Сьогодні можна зустріти багато керівників-самодурів, які знущаються над своїми підлеглими, наче це його іграшки – його власність. Такого не можна допустити у своїй компанії, оскільки ваші люди – це ваш найцінніший ресурс – це вже зрозуміли тисячі відомих бізнесменів. Використовуйте покарання співробітників – як інструмент контролю та управління персоналом, а не самоствердження і тиранії!
А які методи покарання Ви застосовуєте і що ви думаєте з цього приводу? Напишіть про це в коментарях, нам важлива Ваша думка!